Een dikke maand rijd ik nu zonder FM-radio in de auto. Ja, hij zit er wel in, maar de antenne is niet aangesloten. Ik kocht een Sony XAV-AX100 auto radio omdat ik Apple Carplay wilde. Voornaamste reden: veiligheid Ik wilde in de praktijk ervaren hoe de toekomst van audio zich ontwikkelt binnen het komende het digitale ‘connected’ dashboard. En deze nieuwe after market receiver van Sony brengt je daar dichtbij voor een redelijke prijs. Er zit alleen geen DAB+ op. En dus voorlopig nog even geen FM, want de stekker van de antenne paste niet. Ik heb wel een verloopje gekocht, maar eerst moet ik het dashboard weer open prutsen om dat aan te sluiten en dat blijft er dus bij.

Vette vingertjes blijven wel wat zichtbaar op het resistive touch screen..

Onbedoeld is nu wel een leuk experiment ontstaan: auto zonder ether ontvangst. Hoe bevalt dat? Ik hoef niks te missen, want via de TuneIn app en 15Gig databundel ontvang ik alle lineaire radiostations. Maar dat is wél traag in-tunen. Ik bedoel: het duurt een tijdje voordat de stream gebufferd is. En dat maakt een rondje zappen langs de stations niet echt lekker. En dan heb ik al voor lief genomen dat ik na het instappen eerst het lightning stekkertje in mijn iPhone heb geprutst en door het waarschuwingsscherm (‘don’t use while driving’) van de XAV-AX100 ben genavigeerd.

Ik ben begonnen met de nadelen, als ik mezelf in de vorige alinea zo teruglees. Dus ik zet nog even door: alhoewel ik een databundel heb van 15Gig, voel ik me toch een beetje een ‘verbruiker’ in plaats van luisteraar. Misschien is dat mijn Gereformeerde achtergrond. Maar mijn vrouw, die maar 1Gig data heeft, voelt zich met reden zo. Haar ritje van 20 minuten heen en 20 minuten terug neemt zo’n 100MB TuneIn en die haalt het eind van de maand dus niet in de bundel.

Bovendien is voor mij, begonnen als etherpiraat, het broadcast gevoel wel weg met alleen 4G internet luisteren. Die netwerkpaaltjes staan overal, dus daar is niks aan voor de ether fan. Ik heb eigenlijk geen ervaring met DAB+, maar ik heb zo het vermoeden dat de ‘etherbeleving’ daar ook al wat minder is. Nu zal dit alles de gemiddelde luisteraar worst wezen, maar ik wilde het even genoemd hebben.

Gaat de veiligheid omhoog dan? Dat was toch een belangrijk argument ter rechtvaardiging van de aankoop. Boah.. Mijn ervaring is dat ook in een schermpje dat zo in het dashboard zit ingebouwd een hoop aandacht gaat zitten. Veel meer dan milliseconden aandacht, op zich al genoeg voor een te late reactie in het verkeer. Maar goed, het is al duidelijk beter dan gepruts op het schermpje van een telefoon die los aan een draadje uit het dashboard hangt.

Bovendien, laten we voorzichtig aan de voordelen beginnen, leert het communiceren via Siri wél in rap tempo. Met name de telefoonfunctie bedient prima met de stem, net als het sturen van een SMS-je of mailtje. Siri ondersteunt echter geen Fries, dus de afstand tussen mijn vrouw en ik neemt wél toe nu we gedwongen zijn vanuit de auto Nederlandstalige berichtjes te sturen. Waarom geen ondersteuning voor gesproken iMessage berichten? Om nog maar te zwijgen van algeheel missende What’sApp en Google Maps support. Maar goed, ik wil verder bij de audio blijven. Dit is geen recensie van Apple Carplay als geheel.

Nog even één nadeel, voordat ik echt positiever word: ten opzichte van FM is de geluidskwaliteit in de auto met 4G toch eventjes een tikje ‘dunner’. Een en ander hangt natuurlijk af van de gekozen bron, maar duidelijk is dat de datacompressie van de verschillende streaming services wel resulteert in meer tsjilpende klanken. Ik heb weinig ervaring met DAB+, alleen mijn zoon heeft er eentje bij zijn bed staan, maar ook daarmee zal de datacompressie in de auto hoorbaar zijn.

Even door: je hebt, om Carplay te gebruiken, dus je telefoon ingeplugd en die wordt meteen opgeladen. Dat je in de auto daartoe gedwongen wordt heeft zijn voordelen. Ja, en dan begint de pret: je apps bedienen wél ok via je Carplay screen. En één van de leukste dingen van Carplay: je entertainment en connectivity apps uitgestald te zien op het dashboard, geïntegreerd in je radio. Jaa, het staat ook hip om je smartphone icons op een centraal schermpje in je auto te hebben en het werkt op één of andere manier bevestigend dat waar je naar luistert ook grafisch weergegeven te zien. Al geldt óók voor het gebruik: soms grijp je toch even terug naar je telefoonscherm om bepaalde features te bedienen die net even niet via het Carplay scherm gaan. Het scherm is als het ware een drive safe afgeleide van je telefoonscherm, als je TuneIn hebt aanstaan op je dashboard staat die ook in je telefoon open. En als je dáár dan dus weer in gaat navigeren heb je niets aan het verkeersveilige(r) van Carplay.

Abonneer op de Radio Burdaard nieuwsbrief

Terug naar de toegankelijkheid van de inhoud. Ik ben zelf vooral fan van deep house online radiostations, BBC Radio 2 en diverse podcasts. En die speel je dus gemakkelijk en veel af met Carplay. En ook omdat mijn FM tuner niet is aangesloten drijf je zóver af van de mainstream format radiostations dat je soms begint te denken dat het de lineaire radio zoals die nu bestaat ten dode opgeschreven is. Zó boeiend zijn podcasts en favoriete online of internationale radiostations voor mij. Dat je denkt: wie zit er nog te wachten op de brede en tegelijkertijd smalle formules van de grote(re) radiostations als je je niche kunt kiezen? Maar goed: ik ben natuurlijk geen doorsnee luisteraar en bovendien heb ik nu even geen FM.

En die mis ik toch ook wel: even snel zappen, luisteren wat er nu te doen is realtime. Even verbonden met hier en nu. En actualiteiten laten zich goed coveren middels podcasts, hard- en zeker breaking nieuws niet natuurlijk. Daar heb je toch BNR, Radio 1 of de regionale omroep voor nodig. Die kán je ook met TuneIn ontvangen, daar zit elk normaal FM-station ook in, maar dat is toch anders: trager qua acces en ook letterlijk vertraagd door de buffer latency. Niets is makkelijker dan FM-radio: je draait het sleuteltje om in je contactslot en er is direct muziek en nieuws. Geen keuzes te maken, gewoon rijden en horen wat aangeboden wordt: algemeen en niet te moeilijk. Een aantrekkelijke optie op een hoop momenten van je dag, of juist de hele dag door. Wie heeft er tijd steeds die keuzes te maken in het aanbod?

Foto genomen direct na het schrijven van dit artikel….

Is dit al iets van een conclusie? Of heb je nog vragen? Of opmerkingen en aanvullingen? Ik hoor het graag! Stay tuned, Wim

PS: Abonneer je op de Radio Burdaard nieuwsbrief.

Foto’s: Karel Oosterhuis